טוסיליזומאב – תרופה חדשה בטיפול בדלקת עורק הרקה, המסכנת את הראיה

דלקת עורק הרקה או בשם אחר דלקת עורקים של תאי ענק הינה הדלקת של כלי הדם הגדולים והבינוניים בגוף האדם, השכיחה ביותר בעולם המערבי במטופלים מעל גיל 50 ,ובעיקר מעל 70 .

הסימפטומים הראשונים של המחלה מופיעים בהדרגה בין שבועות לבין חודשים, וכוללים כאב ראש חדש ומתמשך, רגישות בקרקפת ובאזור הרקות, כאבים בזמן לעיסה, חום, עייפות, הרגשה רעה, חוסר תאבון, ירידה במשקל, כאבי פרקים ואבוד ראיה.

הדלקת בעורקים גורמת להיצרות כלי הדם ובכך מפחיתה את כמות הדם המגיעה לאיברים חיוניים בגו למשל: מוח, לב, שרירים, מעיים עצב הראיה ורשתית ( וגורמת לנזק קבוע.

כמחצית מהחולים יכולים ל אבד את הראיה באחת או בשתי העיניים כהסתמנות ראשונה של המחלה, וכשליש מאלה יחושו אובדן ראיה חולף בעין אחת כבר כעשרה ימים לפני אבוד הראיה באותה העין. אובדן הראיה בדרך -כלל נכר ולא ניתן לשפרו גם עם מתן הטיפול. במקביל, חולים עם דלקת עורק הרקה עלולים לחוות כפל

ראיה לסירוגין עקב אספקת דם פחותה לשרירים הקטנים אשר מניעים את גלגלי העיניים, ועלולים להוות סימן\ אזהרה בפני אובדן ראיה.

האבחנה הראשונית של דלקת עורק הרקה מתבססת על בדיקות דם: תמונת דם שלמה + שקיעת דם + חלבון שהוא סמן דלקתי . במידה וקיים חשד סביר למחלה הרופא יתחיל מייד בטיפול במינון גבוה של סטרואידים, דרך הפה או ישירות לתוך הוריד. ככל שהטיפו ל ניתן מוקדם יותר, הסיכוי להופעת סימפטומים איסכמיים נוספים קטן. ביופסיה של עורק הרקה נדרשת לאבחנה הסופית , והיא תעשה תוך כעשרה ימים מתחילת הטיפול. תשובה חיובית של הביופסיה תסיר ספק ות עתידיים לגבי האבחנה, במיוחד אם הטיפול גורם לסיבוכים או אם החולה איננו מגיב במהירות לטיפול.

המחלה נשארת פעילה למרות הטיפול במשך כשנתיים, ולעיתים אפילו יותר מעשר שנים, ולכן הטיפול בסטרואידים עלול להידרש להרבה זמן. מרבית החולים מרגישים בשיפור בכאב / כאב הראש כבר ביום ועד שלושה ימים לאחר תחילת הטיפול, אולם, רובם אינם חשים בשיפור בראיה , ולעיתים אף הרעה למרות הטיפול.

ההיגיון בטיפול המיידי במחלה הינו למנוע אבוד ראיה נוסף או סיבוכים נוספים של דלקת העורקים

 

באיב רים חיוניים. בהתאם לשיפור במדדי הדלקת בדם ולשיפור בסימפטומים של החולה, הרופאים יפחיתואת המינון של הסטרואידים, ומרבית החולים יכולים בסופו של דבר להפסיק את הטיפול בסטרואידים כעבור
5-4 שנים, טיפול אשר איננו נעדר תופעות לוואי, במיוחד בגיל המבוגר.

בשנת 2018 ,מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר לשימוש תרופה בשם טוסיליזומאב, אשר בהינת ן יחד עם הסטרואידים יכל להקטין את התקופה שהחולה יזדקק לטיפול בסטרואידים. טיפול חדיש זה בטוסיליזומאב ניתן גם לחולים עם מחלת דלקת עורק הרקה קשה אשר כבר תחת טיפול בסטרואידים כדי להציל ראיה וגם חיים.

כיום נוהגים להתחיל בטיפול בסטרואידים בשילוב עם טוסיליזומאב בחולים בסיכון גבוה לפתח סיבוכים הקשורים לטיפול בסטרואידים, כגון: סוכרת, יתר לחץ- דם ואוסטאופורוזיס. הטיפול בטוסילזומאב ניתן בזריקות תת-עוריות פעם בשבוע או לתוך הוריד פעם בחודש עם הסטרואידים.

בחולים המטופלים בסטרואידים וטוסיליזומאב משך זמן הגמילה מסטרואידים הינו 26 שבועות.

תופעות הלוואי של התרופה הינם זיהומים אופורטוניסטיים, תפקודי כבד מופרעים, ספירת נויטרופילים נמוכה,רמת כולסטרול גבוהה ודיברטיקוליטיס.

חשוב להדגיש כי הטיפול והמעקב בחולי דלקת עורק הרקה איננו ניתן רק ע"י רופאי העיניים, אלא, הוא טיפול

משולב עם רופאים נוספים, כמו: רופאים ראומטולוגים, נוירולוגים, קרדיולוגים ועוד.